Nieuwsbrief

Blijf je graag op de hoogte van het nieuws bij De Lijn? Vul dan hier je je gegevens in. Wij sturen je ongeveer 4 keer per jaar een nieuwsbrief op maat!






    Logo De Lijn
    Ga naar inhoud
    • Home
    • Innovaties
    • Achter de schermen

    Groen licht dankzij pratende trams

    Share
    t f l
    Dries Wathion, hoofd Doorstroming planning van De Lijn

    Blogpost van Dries Wathion, hoofd Doorstroming planning van De Lijn - 17.04.19, 2 minuten, Doorstroming,innovations

    Trams die vanop afstand verkeerslichten beïnvloeden… Neen, het is geen scène uit Back to the Future, het gebeurt in Vlaanderen anno 2019. De Lijn investeert in korteafstandsradio- (KAR) communicatie, zo kunnen onze trams ‘praten’ met de weginfrastructuur en zorgen ze voor een betere doorstroming.

    Wat is dat nu, KAR?

    We duiken er maar meteen in: wat is KAR en waar gebruik je het in hemelsnaam voor? Simpel: korteafstandsradio- (KAR) communicatie wordt ingebouwd in onze bussen en trams. Dankzij deze technologie hebben we vaker groen licht, zodat we minder vastzitten in het verkeer.
    Het werkt als volgt: een bus of tram rijdt in het verkeer en nadert een kruispunt met verkeerslichten. Dan activeert KAR, de korteafstandsradio, en zet een dataverbinding op tussen het voertuig en de infrastructuur van het kruispunt. Ook sturen onze bussen en trams regelmatig hun gps-positie door, dan schat het systeem meteen tijd en afstand tot het kruispunt in. Kortom: dankzij KAR weet kruispuntinfrastructuur wanneer ze het licht voor ons op groen moeten zetten. Zodra de bus of tram het kruispunt gepasseerd is, stopt de communicatie en hervatten de lichten weer hun gewone routine.

    Investeren, dat zorgt voor voordelen

    KAR is een flinke investering, maar wel eentje die het waard is. Dankzij deze technologie verbeteren niet alleen onze dienstverlening maar ook onze stiptheid. Vaarwel files! Vaarwel te laat komen!

    Dries Wathion, hoofd Doorstroming, vertelt ons over nog meer voordelen: “Naast een lagere investeringskost heeft KAR ook een lagere onderhoudskost dan een systeem met klassieke detectielussen. Het behelst een investering van zo’n 3.300 euro per voertuig en 7.000 euro per kruispunt, wat natuurlijk aardig kan oplopen wanneer ze op alle kruispunten wordt toegepast.
    Maar het weegt niet op tegen de kost van de kabelwerken en het onderhoud die met de klassieke lussen gepaard gaat. Aanpassingen aan KAR-infrastructuur vereisen enkel configuratie van de apparatuur: er zijn geen wegenwerken voor nodig. Maar het grote voordeel is dat KAR meer flexibiliteit levert dan vaste lussen. Het laat bijvoorbeeld toe om de verkeerslichten aan te sturen op basis van de geschatte reistijd tot het kruispunt, berekend via historische naderingscurves.”

    Resultaten na jarenlang testen

    Al in 2007 testten we KAR-communicatie op onze Kusttrams. En het was ontzettend succesvol! Daarom besloten we om in 2014 heel het tracé uit te rusten met deze technologie. Sindsdien communiceren 48 trams met 58 kruispunten op deze manier. En nu zijn we klaar om op de rest van Vlaanderen in te zetten: Eerst een piloot in Gent, dan een uitrol in Gent en Antwerpen. Daarna komen ook de kusttram en Spartacus aan bod … Je ziet het: nog een hele hoop toekomstplannen.

    Reageer hier Antwoord annuleren

    Je mening doet ertoe! Plaats hier een reactie, deze wordt niet openbaar gepubliceerd.

    Blijf op de hoogte van onze innovaties via e-mail. Je kan je steeds uitschrijven.

    Inschrijven op Nieuwsbrief Terug naar innovaties

    Bekijk andere innovaties rond Doorstroming

    Doorstroming DoorstromingDefault Image

    Meewerken aan NAP, da’s knap

    Sien Maes

    Blogpost van Sien Maes - 26.10.20

    Anno 2020 wint multimodaal reizen aan populariteit en dat promoten we maar al te graag. Daarom stellen we kort NAP aan je voor, een digitaal platform waar verschillende mobiliteitspelers  hun data kunnen bundelen.  Multimo-wat reizen? Vroeger was het vanzelfsprekend om de auto te kiezen als je naar je werk of school ging. Dit is niet langer het geval. Je kan nu te voet of met de fiets naar een bushalte of treinstation, om daarna al steppend of deelfietsend op je bestemming aan te komen. Deze combinatie van vervoersmiddelen noemen we multimodaal reizen. Er zijn veel meer opties en multimodaal reizen…

    Lees Meer
    Coronaproof op kamp

    Zomerse terugblik: coronaproof op kamp

    Veilig én duurzaam openbaar vervoer…

    Vlaamse Overheid
    Sub navigatie
    • Innovaties
    • Achter de schermen
    • Nieuwsbrief
    • Jobs
    • Disclaimer
    • Privacy

    Download onze app Google PlayApp Store

    Logo Delijn

    Deze website maakt gebruik van cookies.

    De Lijn - Innovaties
    Powered by  GDPR Cookie Compliance
    Privacy Overview

    This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

    Strictly Necessary Cookies

    Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.