Trams die vanop afstand verkeerslichten beïnvloeden… Neen, het is geen scène uit Back to the Future, het gebeurt in Vlaanderen anno 2019. De Lijn investeert in korteafstandsradio- (KAR) communicatie, zo kunnen onze trams ‘praten’ met de weginfrastructuur en zorgen ze voor een betere doorstroming.
Wat is dat nu, KAR?
We duiken er maar meteen in: wat is KAR en waar gebruik je het in hemelsnaam voor? Simpel: korteafstandsradio- (KAR) communicatie wordt ingebouwd in onze bussen en trams. Dankzij deze technologie hebben we vaker groen licht, zodat we minder vastzitten in het verkeer.
Het werkt als volgt: een bus of tram rijdt in het verkeer en nadert een kruispunt met verkeerslichten. Dan activeert KAR, de korteafstandsradio, en zet een dataverbinding op tussen het voertuig en de infrastructuur van het kruispunt. Ook sturen onze bussen en trams regelmatig hun gps-positie door, dan schat het systeem meteen tijd en afstand tot het kruispunt in. Kortom: dankzij KAR weet kruispuntinfrastructuur wanneer ze het licht voor ons op groen moeten zetten. Zodra de bus of tram het kruispunt gepasseerd is, stopt de communicatie en hervatten de lichten weer hun gewone routine.
Investeren, dat zorgt voor voordelen
KAR is een flinke investering, maar wel eentje die het waard is. Dankzij deze technologie verbeteren niet alleen onze dienstverlening maar ook onze stiptheid. Vaarwel files! Vaarwel te laat komen!
Dries Wathion, hoofd Doorstroming, vertelt ons over nog meer voordelen: “Naast een lagere investeringskost heeft KAR ook een lagere onderhoudskost dan een systeem met klassieke detectielussen. Het behelst een investering van zo’n 3.300 euro per voertuig en 7.000 euro per kruispunt, wat natuurlijk aardig kan oplopen wanneer ze op alle kruispunten wordt toegepast.
Maar het weegt niet op tegen de kost van de kabelwerken en het onderhoud die met de klassieke lussen gepaard gaat. Aanpassingen aan KAR-infrastructuur vereisen enkel configuratie van de apparatuur: er zijn geen wegenwerken voor nodig. Maar het grote voordeel is dat KAR meer flexibiliteit levert dan vaste lussen. Het laat bijvoorbeeld toe om de verkeerslichten aan te sturen op basis van de geschatte reistijd tot het kruispunt, berekend via historische naderingscurves.”
Resultaten na jarenlang testen
Al in 2007 testten we KAR-communicatie op onze Kusttrams. En het was ontzettend succesvol! Daarom besloten we om in 2014 heel het tracé uit te rusten met deze technologie. Sindsdien communiceren 48 trams met 58 kruispunten op deze manier. En nu zijn we klaar om op de rest van Vlaanderen in te zetten: Eerst een piloot in Gent, dan een uitrol in Gent en Antwerpen. Daarna komen ook de kusttram en Spartacus aan bod … Je ziet het: nog een hele hoop toekomstplannen.